Το πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο κύκλους. Ο κάθε κύκλος αποτελείται από 12 μαθήματα και η διάρκεια του κάθε μαθήματος είναι 45 λεπτά.



Έναρξη νέων τμημάτων Ιανουάριος 2017!!


Για περισσότερες πληροφορίες καλέστε στα τηλέφωνα 2310.422.885 & 2310.422.742.

Μουσικούλα

Loading...

13/3/11

Το σύστημα του Carl Orff


''Ο Carl Orff βάσισε την παιδαγωγική του πρόταση στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής παιδείας, της αναγεννησιακής παράδοσης αλλά και στην μελέτη ανατολίτικων μουσικών παραδόσεων. Πίστευε ότι η μουσική παιδεία θα έπρεπε να ακολουθεί τα εξελικτικά στάδια του ανθρώπου. Τα παιδιά, από την άλλη μεριά, θα πρέπει να βιώσουν την ιστορική εξέλιξη της μουσικής για να μπορέσουν να αναπτύξουν την μουσικότητά τους. Ο Orff χρησιμοποίησε την λέξη "elemental" (στοιχειακή) για να αναφερθεί τόσο στη μουσική του πρωτόγονου ανθρώπου όσο και στην μουσική των μικρών παιδιών που είναι απλή και ακαλλιέργητη αλλά φυσική και επιδέχεται περαιτέρω ανάπτυξη. Η λέξη αυτή αναφέρεται στα βασικά στοιχεία της μουσικής και δεν πρέπει να συγχέεται με την λέξη "στοιχειώδης" που σημαίνει περιορισμένη επαφή με την μουσική.

Έχει αποδειχθεί πλέον ότι η ''συνήθεια'' παίζει ουσιαστικό ρόλο στις μουσικές επιλογές κάθε ατόμου. Καθένας προτιμάει την μουσική που έμαθε και συνήθισε να ακούει. Γι' αυτό είναι σημαντικό να έχουν τα παιδιά πολλά και διαφορετικά μουσικά ακούσματα ώστε να μπορέσουν να εκτιμήσουν την παγκόσμια μουσική δημιουργία χωρίς προκαταλήψεις. Η συνειδητοποίηση του ρυθμού είναι πρωταρχική σε κάθε μουσική δραστηριότητα. Ο Orff υποστηρίζει ότι ο ρυθμός πρέπει να συνειδητοποιηθεί αρχικά από το σώμα και μετά αν εκφραστεί μουσικά σε κάποιο όργανο. Εισάγει την έννοια του ρυθμού μέσω της κίνησης αλλά και μέσω του λόγου. Κάθε έννοια ρυθμού-ροής μέσα στο χρόνο αλλά και μέτρου απορρέει από την αρχαία ελληνική ποίηση (τονισμοί, μακρά, βραχέα, μέτρα, ίαμβος, τροχαίος, ανάπαιστος...). Έτσι ο λόγος και η κίνηση δένονται ιδανικά με τον ήχο και τη μουσική. Η δημιουργική επαφή με τη μουσική και κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας αυτοσχεδιασμού, ατομικού και ομαδικού, είναι ίσως η μεγαλύτερη ''επανάσταση'' στον χώρο της μουσικής παιδείας. Σ' ένα ιδανικό-κινητικό πρόγραμμα για την εκπαίδευση, που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, ο Orff επιλέγει την δημιουργική απασχόληση με την μουσική δίνοντας έτσι το στίγμα για το ρόλο της μουσικής στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του κάθε ατόμου. Ο αυτοσχεδιασμός και η ελεύθερη μουσική έκφραση έρχονται να αντικαταστήσουν την θεωρητική εκμάθηση κανόνων που ο στόχος της ήταν η ανάγνωση γραπτών μουσικών έργων αλλά όχι η ουσιαστική ενεργητική επαφή με την τέχνη της μουσικής. Η ομαδική μουσική δραστηριότητα υπήρξε μία άλλη σημαντική καινοτομία στο Orff. Μέσα σε μία ομάδα που κάνει μουσική επιβεβαιώνεται ο κοινωνικός χαρακτήρας της μουσικής τέχνης. Μέσα στην ομάδα το κάθε παιδί συνειδητοποιεί ότι το μουσικό αποτέλεσμα είναι προϊόν αρμονικής συνεργασίας κι ότι το κάθε άτομο μπορεί να συνεισφέρει σ' αυτό. Η επιλογή κρουστών οργάνων υπαγορεύεται από πολλούς διαφορετικούς λόγους. Σε αντίθεση με τα πνευστά και έγχορδα, τα κρουστά όργανα κρούονται με απλό τρόπο (η ξύλινη μπαγκέτα θεωρείται μία προέκταση του χεριού μας και κυρίως του αντίχειρα). Η κίνηση που κάνουμε είναι απλή και φυσιολογική κίνηση χτυπήματος και δεν απαιτεί δεξιοτεχνία ή προηγούμενη άσκηση. Παρόλα αυτά, ο Orff θεωρεί ότι η χρησιμοποίηση ενός ξένου αντικειμένου (του οργάνου) μπορεί να προξενήσει πρόβλημα γι' αυτό εισάγει ηχηρές κινήσεις σαν πρώτο στάδιο του ρυθμικού παιξίματος. Το παιδί συνειδητοποιεί τον ρυθμό πρώτα με ολόκληρο το σώμα του (κινητικά παιχνίδια, τρέξιμο, περπάτημα κ.λπ), στη συνέχεια με χτυπήματα των χεριών και των ποδιών του και τέλος παίζοντας-κρούοντας τα απλά κρουστά. ''

Πηγή: Καραδήμου-Λιάτσου, Η μουσικοπαιδαγωγική τον 20ό αιώνα., Edition Orpheus

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου